tisdag 26 februari 2013

hemma hos mig . . .


i mitt funkiskök. Ytterligare ett platsbyggt kök, originalinredning, garderober och massiva innerdörrar från 40-talet ligger som ett plockepinn i ”BigBags” ute på gatan . . . så onödigt och dumt. Jag har svårt att förstå den sortens renoveringsiver . . . att slå sönder hela interiören i spillror. Vi har i stället varsamt bevarat och renoverat tillbaka till 40-talet då huset byggdes . . . med starka influenser från 30-talets funktionalism . . .

Ett typiskt funkiskök har överfalsade, släta luckor, vilket innebär att ca en tredjedel av luckans tjocklek är synlig utifrån, som ger en lätt och tunn känsla. Överskåpen har ofta djupskillnader i den över och den undre raden, de undre är grundare för lättare åtkomst. I senfunkis är det också vanligt med ”sneda” överskåp, skåp som är djupare överst än nederst. Skåpen har skjutluckor som löper i ett spår i stommen. Inte min favorit direkt . . . Tidstypiskt är också att beslag och detaljer är enkla och avskalade. “Snabel”-formade skåpsbeslag var vanliga i många funkisbostäder och de återfinns även här hemma. Andra klassiker är dörrhandtagen med bakelithylsa . . . klotlampan . . . som också den hänger i hallen . . .


REDA-hyllan med glaslådor för förvaring av torrvaror och kryddor som satt i en egen liten hylla under överskåpen kom på 30-talet, för funkisköket var praktiskt och hade mycket förvaring och fiffiga lösningar. Andra märken av glaslådorna var Ideal och Boet. Under 50-talet och senare tillverkades lådorna även i plast ~ den sk Reda Lyx . . . hua mig . . .

  

Jag har 3 små skäppor och 2 stora i glas (de öppna med handtag som ovan) av märket Ideal för den som saknar några i sin hylla . . . kontakta mig via hemsidan . . . och den som vill gräva vidare i funkisens stilhistoria kan göra det på Byggfabriken! Nu ska jag förpassa mig in i mitt parallellkök där allt finns på lagom räckhåll på praktiskt funkisvis och göra mig lite frulle . . . så här på morgonkvisten . . .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar