fredag 1 november 2013

sju haven & Arne & Kurrekurreduttön

 
Det låg ett slitet, vikt, väl tummat pappersfotografi på bordet . . . daterat aug 68. Runt bordet, med en fika, satt jag, mannen i mitt liv och så Arne som passerat pensionsåldern för länge sedan. "Vilket fint kort . . . vem är det här?" frågade jag. "Det är jag" svarade Arne. Och så började han berätta. Han var 32 år och styrman på tankern Seven Seas. Fotografiet är taget uppe på däck utanför Cape Town, Sydafrika, av en engelsk besättningsman som enligt honom själv hade stort inflytande på hans klädsel . . . lite brittiskinfluerad. Historierna har med åren blivit många. Jag fullkomligt älskar hans "sagor för vuxna" och har svårt att förstå att lilla Arne varit överbefälhavare på stora tankers och farit världen över på de sju haven. Att han haft befogenhet att utföra operationer om det varit nödvändigt med hjälp av SOS International. På telefon! Obeskrivligt. Båtar kör han fortfarande, men av det mindre slaget. Skärgården kan han utan och innan. Varje liten kobbe, skär och grynna. Den brittiska stilen sitter fortfarande i. Hållningen är densamma. Jag är glad att han finns, vilken man . . . och vilken snygging sen då! Undrar om han varit på Kurrekurreduttön . . .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar