tisdag 14 januari 2014

armstödsskydd i fårskinn & martindale & Simon´s cat


Som kattägare ställs jag rätt ofta inför frågan "kattsäker?" Som vid köp av ny matta, kudd-fodral, pläd, ja, all inredning, men i synnerhet vid inköp av textil. Varje gång måste kattens beteende beaktas! Kloandet. Vi kattälskare vet att kloa står för en hel del saker . . . ett hej, på hallmattan vid hemkomst, flytta dig från MIN plats, vid anfall av fåtöljens armstöd, manikyr vid klösbrädan, hallååå, jag känner mig negligerad och dessutom sedvanligt hopp & studs. Tätvävda textilier, högt Martindale, vattentvättbara, är att föredra. Hur mycket en möbel används är också av intresse, för där Du är, där är oftast våra husdjur. Armstödsskydd till fåtöljen stod på min agenda den här gången. Ingen lätt uppgift!

Titta på Simon´s cat så förstår Ni vad jag menar . . .
 
 Rustas fårskinnsdyna för stolsitsar kanske skulle fungera . . . Både snygga, slitstarka, funktionella och i naturmaterial. Att köpa ett helt skinn och klippa till önskad form är ett alternativ. I mitt fall passade cirkelformen och storleken bra. Vattentvättbara? Det återkommer jag till i ett annat inlägg. Vid besök i inredningsbutiken Bolia här förleden, frågade jag vad det var för Martindale på ett soffa. Butikspersonalen tittade förvånat på mig och undrade från vilken planet jag kom från . . . vad är det? Jag tackade för mig och undrade om det verkligen var i en möbelaffär jag hamnat . . . säker kan man tydligen aldrig vara . . . i något avseende! 

Om Martindale (MD): Möbeltyger är märkta med Martindale. Martindale är ett mått på hur tåligt ett tyg är, dvs hur mycket nötning det tål. Ett tygs Martindale-värde anger hur många varv en tygklädd platta har kunnat snurrats på tyget innan några trådar gått av. Ju högre värde ett tyg har, ju tåligare är det mot nötning. Till möbler i hemmiljö rekommenderas 15000 MD, i offentlig 30000 MD.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar