fredag 23 januari 2015

årets trendfärg 2015 - Marsala

Foto: Pantone

Årets trendfärg 2015 - Marsala färgkod 18-1438, årligt utsedd av färginstitutet Pantone, beskrivs som en varm, jordig, rödbrun, oxblodsfärgad nyans. Rejäl men ändå elegant som lätt appliceras till mode, skönhet, industridesign, heminredning och inredning. Jo, jag tackar ja! Jag tänker . . . Falu rödfärg, takpannor och tegel. Det färgkonceptet skulle nog kunna flörta med oss nordbor. Lagom och lätt att kombinera med andra naturtoner. Om inte annat som en accentfärg i våra annars så ljusa och vita hem. 

Foto: Tollens/Pantone

Den här bilden påminner mig smärtsamt om fladdermusfåtöljen i röd galonklädsel med svart bandkantning som jag av utrymmesskäl slängde. Den var helt enkelt omöjlig att förvara i ett vindsförråd med snedtak, och ledsamt nog gjorde den väldigt fula märken i golvet. Något jag bittert ångrar idag. Men . . . ingen idé att gråta över spilld mjölk som man säger. Tacka vet jag ett glas Marsala-vin till efterrätten med resedrömmar till en älskad italiensk ö! Just den har jag återigen varit lite sugen på att besöka! Skön helg i snödrivorna på Er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar