måndag 5 januari 2015

saltkvarn - Björn Ramél

Saltkvarn formgiven av Björn Ramél för SEA Glasbruk. Bara diskokulan som saknas!

Den här saltkvarnen knep jag på direkten från ett loppisbord i somras. . . en tidtypisk orange fanns också och den lät jag stå till en annan lycklig sakletare. Ni vet ju hur jag är med färg i inredningen. Den vita passade mig och köket som hand i handsken. Björn Ramél heter mannen bakom den vackra skapelsen. Många med mig känner nog igen den, och jag lägger också gärna till; snygg, praktisk, funktionell och . . . mmm . . . som en italiensk marängtopp!


En superkänd kock fick frågan vilken krydda han tyckte bäst om och efter en stunds funderande svarade han "Även om det inte är politiskt korrekt, så måste jag säga salt". Självklart håller jag med. Och med ett så vackert bruksföremål i handen är det en fröjd att avsmaka och röra i grytorna! En stämningshöjare i sammanhanget kan vara att sätta på en vinylplatta med Gloria Gaynor!

Björn Ramél

Lite om Björn Lennart Ingemar Ramél: Född 3 december 1940. Träskulptör i grunden. Studier vid  Konstfack, Slöjdföreningens skola, Statens Hantverksinstitut och vid Pedagogiska institutet. Han har även arbetat som gesäll och mästare på Carl Malmstens verkstadsskolor och för SEA Glasbruk. En av SEA Glasbruks mest kända produkter är Björn Raméls salt- och pepparkvarnar. "Soljungfrun", Öland, är en av hans träskulpturer.

Lite historik om SEA Glasbruk: SEA Glasbruk bildades 1956 då Dekor-Etsning och AB Ekeberga glasbruk slogs ihop. Namnet fick man genom att slå ihop första bokstaven i efternamnet på de tre nya ägarna, Inge Samuelsson, Sven Ernstsson och Tore Andersson. Bland SEA´s formgivare fanns Björn Ramél, Rune Strand, Renate Stock, Lena Engman och Göran Anneborg. De flesta av dessa hade tidigare arbetat i andra material som trä, textil och industridesign. SEA har sedan starten varit inriktade på prydnadsglas och presentartiklar och har idag fortfarande produktion och samarbete med flertalet andra formgivare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar