fredag 13 februari 2015

ULLAS - Ulla Scheuer retrotextil


ULLAS - allas vår Ulla Scheuer. Ett textiltryck på i runda tal 24 x 55 centimeter. Linne är materialet. I mina ögon inte något wow men dock Ulla. Av mönstret att döma är formgivningen av löparen säkerligen gjord under 1970-80-tal. 


Vid jämförelse av hennes mönsterskapande från 1950-talet är det stor skillnad. Hon höll då en mer enkel, naivistisk och perspektivlös stil. Jag har en paradhandduk i rockärmen som jag ska visa Er vid ett annat tillfälle. Den förblir i min ägo livet ut. Jag skulle gärna se en renässans av paradhandduken. Praktiskt och snyggt. Kökskonst på hög nivå!

I dagarna tre, med start idag, pågår Syfestivalen på Älvsjömässan, och någon av dagarna styr jag kosan dit. Ett och annat textilt inköp ska göras och alltid träffar man någon att växla några ord med på vägen! Inspirerande & trevligt! Oftast också förödande för plånboken . . . 

Paradhanddukar av ULLAS finns att se här och här!

Lite om Ulla Scheuer (1936-2009): Född Svensson och gift Scheuer. Kombinerade sitt konstnärskap med att vara småbarnsmamma vid köksbordet. Inga större förändringar mot idag skulle jag vilja säga. Studier vid Slöjdföreningens Skola i Göteborg 1954-58. Redan under skoltiden praktiserade hon vid Mölnlycke och fick efter avslutade studier anställning där. 1959 arbetade hon för fabrikens konstnärliga ledare - Viola Gråsten. Därefter frilansade hon och hade textilfirman Stildukar i Göteborg som främsta uppdragsgivare. Hennes tyger har även funnits på IKEA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar