onsdag 24 februari 2016

DuvBo - Monthly Makers tema TRÄ febriari 2016


Min tolkning av Monthly Makers februaritema TRÄ. Taklampa DuvBo, H: 40 Ø: 60.

Ta i trä! Kanske en rätt risig, men dock ljus idé resulterade i ett kreativt infall och mitt bidrag till Monthly Makers februaritema TRÄ. Taklampan - DuvBo. Vira, borra, vira, vira och attans så kallt om händerna! Nedfallet ris finns överallt, i parker, trädgårdar och skog, och att ta det som fallit till marken i måttliga mängder är OK enligt Allemansrätten. Lampan kan lika gärna tillverkas med mindre träpinnar, vass, gräs eller lingonris, men det är en fördel om materialet är följsamt. Hur, när och var jag blev ägare till 4 duvor berättar jag här! Sedan det märkliga skogsfyndet har funderingarna varit många. Vad göra med dem? Jag kan ju inte ha ett duvslag i källaren . . .

Det här behöver Du utöver en stor förkärlek till DIY-projekt & tåliga händer:

* Ris i mängder

* Lampskärm - liten eller stor i den form Du önskar. Mitt tips är att använda en skärm som inte är för gles i konstruktionen och gärna lite ful-snygg till formen. Ta bort eventuellt tyg och sätt igång! Lampskärmar finns att köpa på loppisar för en billig peng.  Återbruk är bra för miljön och plånboken!

* Avbitartång/sekatör

* Ståltråd/bindtråd

* Lamphållare med sladd (finns på de flesta varuhus eller hos bygghandlare)

* En fågel!!!!! (plast-attrapper finns i butiker med inriktning på jakt)

Så här tillverkar Du den risiga lampan:

Passa på att vårstäda trädgården och samla ris av något slag! Jag har använt björkris. Gör små buketter och vira fast i lampans stålkonstruktion. Lägg buketterna åt samma håll, lite omlott, för att få den fyllig och täckande. Principen är densamma som när man binder en krans. Borra hål i fjäderfäet eller varför inte något annat kul, tex träkulor och trä sladden igenom! Viktigt! Låt någon med kunskap mixtra med elkomponenterna om Du själv inte kan och använd en ljuskälla som inte blir varm, ex LED. Voilà!

Ett kul DIY-projekt runt trädgårdsbordet i vårsolen - gärna i sällskap av andra! Barn, vuxna, fåglar, hundar, katter, grannar, grävlingar . . . Lampan passar jättebra i ett uterum, jaktstuga (å vem har det?), växthus, på en glasveranda, balkong eller ännu hellre över matbordet. Vilket samtalsämne under middagarna!

Glöm inte att värna om  vår unika Allemansrätt!


10 kommentarer:

  1. Vilken udda och rolig lampa! Den fick mig att skratta men jag gillar verkligen den!

    SvaraRadera
  2. Haha men fyyy vad söt! Tycker slutresultatet blev både härligt och finurligt :)

    atilio.metromode.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vad göra med alla duvorna i källaren . . . ? Tack!

      Radera
  3. Älskar udda, roliga lampor!! Det blev ju hur fint som helst!

    SvaraRadera
  4. Har för mig att jag har kommenterat på din instagram, men jag gör det här också för säkerhets skull: så härlig och rolig idé! Unik och jättejättefin statement-lampa.

    SvaraRadera
  5. Originell, fin och kul på samma gång! Gillart! :)

    SvaraRadera
  6. Jag var helt övertygad om att jag kommenterat den här fantastiska lampan, men det verkar som att min kommentar flugit iväg med duvorna!
    Vilken helt underbar grej. Så kul, fin och härlig!

    Jag håller på och sätter ihop ett inspirationsinlägg med fina grejer att skapa eller inspireras av till påsk. Får jag dela en bild på din lampa? Jag länkar tillbaka till det här inlägget och anger dig som referens. Jag gjorde samma sak förra året om du vill se ungefär hur jag tänkte lägga upp det: http://aliciasivert.blogspot.se/2015/03/paskpeppen-2015.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så klart att Du får dela min bild i peppen! Jag mailar Dig på direkten!

      Radera
    2. Nu är min påsksammanställning uppe, tack för att jag fick låna bild och länk! Du hittar den här om du vill: http://aliciasivert.blogspot.se/2016/03/peppiga-paskprojekt-2016.html :)
      Glad vår!
      Alicia

      Radera