onsdag 6 april 2016

Hyvä Suomi! Elefantti - ett retromönster med tyngd i - Laina Koskela, Finlayson 1969


Elefantti - textilmönster av Laina Koskela, Finlayson, 1969.

Hyvä Suomi! I söndags var jag på tillfälligt och snabbt besök i MOS - Mall of Scandinavia, och passade då på att besöka nyöppnade butiken Finlayson. För övrigt den första i Sverige och oerhört glädjande med ytterligare en finländare i stan. Nu håller inte mitt argument Finlayson för att besöka Helsingfors längre! En huvudstad som visserligen är liten till ytan, men stor när det gäller form och design. I butiken hade de just då en drive "Var 10:e kund får sitt köp gratis". Ja, ja, tänkte jag och fortsatte strosa bland färgstarka, grafiska och mönstrade textilier i den smakfullt inredda butiken. En kasse med textiltrycket Elefantti av Laina Koskela från 1969 hade jag redan på inköpslistan. Vid kassan sade jag lite hoppfullt "Tänk om jag är den 10:e" och . . . trumvirvel . . . det är DU! Min lycka var gjord och jag svävade ut ur butiken på lätta fötter, med pengarna kvar i Elephant Bank och med svarta elefanter på axeln!

En barnmössa/sjalett, sydd av ett återbrukat påslakan, med röda finska elefanter ses här!

Lite info om Finlayson: Ett finskt textilföretag i Tammerfors som grundades 1820 av skotten James Finlayson. Deras produkter består av kuddar, handdukar, sängkläder, tyger, och accessoarer. Mumin är ett av de mest populära motiven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar