onsdag 24 augusti 2016

Växplats Nybyn - Roslagens Provence & ett ulligt tips!



Och så var jag då i Roslagens Provence - Växplats Nybyn, i närheten av Finsta. Ett fantastiskt och unikt ställe på alla sätt och vis. När jag slagit mig ner vid ett av borden utomhus, under ett tak täckt av vinranka, saknas bara ett glas gott rödvin för att den rätta känslan ska infinna sig. Det är som att befinna sig på en vingård i södra Frankrike. Växplats Nybyn har ekologisk odling med självplock av både grönsaker och snittblommor, växtförsäljning, butik, café, galleri och en lugn, lummig vrå i världen att njuta av och i. En sagolik plats som jag för ett par år sedan inte visste existerade. Under sommar/höst hålls olika arrangemang på aktuella teman som anknyter till trädgård och ekologisk odling. Den som är intresserad av pelargoner blir icke besviken över ett besök på Nybyn. På den inglasade altanen finns nog de flesta sorter representerade på en armlängds avstånd. Med mjukt grönt under fötterna vandrar jag från det ena trädgårdsrummet till nästa, och nästa . . . och önskar jag finge bo på denna magiskt ljuvliga plats. Ovanlig i sitt slag och milsvid skillnad mot en vanlig handelsträdgård. Nästgårds för de som bor i Stockholmsområdet. Nog för att Zetas är fint, men Nybyn tar hem guldplatsen. Besök&Upplev! Jag njuter i varje andetag . . .

Ett ulligt söndagstips! 4 september kan Du lära Dig nålfiltning och våt-tovning med Margareta Danielsson under 5 ulliga timmar på Nybyn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar