onsdag 21 september 2016

i soffan: blommig retrotextil - 70-tal



Rapport från soffhörnan:

Wow, vad glad jag blir av mönster från 1960-70-talet. Är det dessutom textilt och blommigt hoppar jag jämfota! Mönster och färger slår an på en sträng som jag inte riktigt kan ta på. De är helt enkelt tilltalande. Då ligger 1950-talet faktiskt ett snäpp efter. Örngottet hittade jag som vanligt på loppis och med nya sidsömmar blev det, ja, inte riktigt kanske, men nästan som nytt. Ett antal varv i tvättmaskinen har satt sina spår. Passar som hand i handsken med redan befintlig textil i soffa och rum. Har upptäckt att måttet för en sovkudde var något större förr, och det passar ju bra eftersom slitage sker just i sömmar och hörn som allra mest. Värt att titta på när man står där med en rätt sliten och skamfilad juvel i handen. Inför höstens arbeten har jag re-organiserat och kollat vad som finns i gömmorna. Dels för att få inspiro men också för att jag glömmer vad som finns i backarna. Roligt nog hittade jag ett påslakan med samma mönster i en grön färgskala. Nu är grönt inte något jag gärna använder, men det kommer säkert till pass i något annat sammanhang. Tidigare har jag skrivit om mitt "färglösa" hem - men kolla nu! Orange till tusen. Energigivande, men konstigt nog också lugnande på moi! I go floral towards future!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar