måndag 5 september 2016

1970-tal är det som gäller & Laholms Keramik

En blomkruke-familj från 70-talet!

Blomkruka från Laholms Keramik, 842.

Helt såld blev jag på den här blomkrukan . . . och den här från Laholm Keramik (fabriksmärkt) med nr 842 respektive 258 präglat i botten. Och också minstingen från Västtyskland i samma stil, också den med sockel. Undermedvetet fingrar jag på allt med äppelmotiv och det kan i princip vara vad som helst. Sedan tidigare har jag uteslutit inomhusväxter och egentligen inte något jag vill ha i dagsläget heller, men vad hände? I köksfönstret står nu, hör och häpna, tre krukväxter eftersom jag fallit i kruk-träsket. Murgröna, Palettblad och en vit Saint Paulia. Alla hemmahörande på 70-talets fönsterbrädor. Den sistnämnda skulle aldrig, aldrig över min tröskel. Ett beslut jag tog i ett tidigt skede i livet, som en naturlig konsekvens av arbete i växthusmiljö med Saint Paulia i tusental. Nu står den där. Vit och fin faktiskt. Har alltid tyckt det varit en riktig pensionärsblomma som gamla tanter har . . . fram tills nu. Praktisk är den också. Lite vatten, lite omsorg och omplantering på våren är inte aktuellt. Tydligen är jag inte sämre än att jag kan ändra mig! Karin skräller och det är 1970-tal som gäller!

Blomkruka, 258, Laholms Keramik.

Den textilintresserade med vurm för äppelmotiv kan även kika på Ulla Ericson Åström - retrotextil Äppelpäppel med textiltryck från 1962.

2 kommentarer:

  1. Vilka fina krukor! Dags för 70-tals färgerna att komma tillbaka:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Loppisfyndade blomkrukor såklart som passar fint till alla höstfärger framöver. Den enkla mönsterformgivningen och strama formen tilltalar mig mycket, helst i grupp. Tänk vad en sockel kan göra mycket! Dina ståtliga urnor/krukor var jag just inne och kikade på. Fantastiska!

      Radera