måndag 24 oktober 2016

blue crop

Amerikanska blåbär / jätteblåbär "Blue Crop"

Surt sa´räven. Och jag håller med. Jorden på ön har lågt ph-värde att det knappt växer något. Trots att jag gullat med rabarberplantan i åratal göre den sig icke besvär. Vad göra bland tall, björk och ek? Det enda som växer och stormtrivs är blåbär, lingon och, hör och häpna, en gigantisk rhododendronbuske av sällan skådat slag. Gemensam nämnare för de tre musketörerna är förkärlek till sur jord. Jag vill poängtera att det inte är jag som är mamma till "roddan" för den känns milt uttryckt malplacerad i vildmarken. Nästan lite skämmig faktiskt. Om sanningen ska fram verkar ingen gilla den, inte ens rådjuren! Förmildrande är att den blommar vit i maj då sommarkänslorna är på topp. Rabarbern fick ny adress hos grannen och en buske amerikanska blåbär / jätteblåbär av sorten Blue Crop, flyttade in i pallkragen. Ett riktigt surkart den med, med ett fantastiskt höstgrant lövverk. Hitintills har den varit fredad från rådjur och vuxit till sig av bara sjutton sedan planteringen i augusti. Planteringsråden följde jag slaviskt till punkt och pricka. Bark, rhododendronjord och täckbark på toppen som grädde på moset. Till och med pollineringsråden tog jag fasta på och snickrade ihop egna insektsholkar. Hoppas min gröna insats hjälper för jag vill kunna plocka megastora blåbär i juli som utlovas . . . 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar