fredag 11 november 2016

splish splash I was taking a bath & Birgitta Hahn "Vallmo" Borås Wäferi 1968



 I gott sällskap vid datorn med Birgitta Hahn, Vallmo 1968, Borås Wäferi.

Hallå i vintermörkret! Någon där? Visst är det allt lite träligt just nu . . . men det finns mycket kul att se fram emot. Kvällar med tända ljus om inte annat! I helgen var jag iväg på en liten loppisrunda och kom hem med Birgitta Hahn under armen. En gardinlängd med textilmönstret "Vallmo" på brun botten formgivet 1968 för Borås Wäferi, pryder nu sovrummet.  Oooh, vad glad jag blev, för det är sällan inköpt textil passar här hemma, varken färgmässigt eller storleksmässigt. Och oooh, så snyggt det blev! Bara en gardinlängd, tänker ni nog, men sovrummet är möblerat så att där bara behövs en. I andra änden av gardinstången inryms nämligen "kontoret"! Kvadratsmart och fiffigt utnyttjad yta! Jag hajar till varje gång jag går förbi dörröppningen . . . mönsterrapporterna är stora och effektfulla. Ett jättelikt konstverk ramar in fönstret och präglar hela rummet! WOW, säger jag som vurmar extra mycket för blommiga mönster från 1960-70-talet! Konstigt nog är det Splish splash I was taking a bath med Bobby Darin det första jag tänker på när jag ser mönstret . . .

Här kan Du se "Bodil" som Birgitta formgav 2005 för IKEA. "Vallmo" trycktes i flera färgställningar, bla i gult, turkos, grönt och rött.

Lite om Birgitta Hahn & 10-gruppen: Född 1938. Svensk textilformgivare med stora blom- och bladmönster på sin mönsterpalett. Hon har formgivit inredningstextil, tapet och mattor för Borås Wäfveri, Finlayson, Ikea, Duro och KF. En av grundarna och medlem sedan starten 1970 i 10-gruppen tillsammans med Tom Hedqvist och Ingela Håkansson. Södra Ängby, Slussen, Stadsbiblioteket, Vive, Poh, Bodil och Tråd är några av hennes kända mönster. Tidigare var Inez Svensson, Gunila Axén, Britt-Marie Christofferson, Carl-Johan de Geer, Susanne Grundell, Lotta Hagerman och Tage Möller medlemmar i 10-gruppen. 10-gruppen köptes 2015 av IKEA och butiken på Götgatan i Stockholm är numera stängd. Så synd, så synd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar