fredag 6 januari 2017

blommig gardinkappa - retro 70-tal



Nämen, se här! Nu tror ni säkert att det snurrat till hos Brismo . . . men jag gillar faktiskt den här gardinkappan. Fulsnygg, och i rätt sammanhang är den ball. Addera några gula saker ex ett påskris som går i gult och saken är hemma! Ett bra exempel på hur man kan experimentera med textil. En slät kappa med kanal upptill och bandkantade bågar nertill. Troligtvis 1970-80-tal. Kan inte svara på varför den tilltalar mig. Kunde baaara inte motstå den på loppis. Kanske är det den gula färgen som påminner om en varm vårdag med takdropp på balkongen eller vresrosen som växte som buske i trädgården när jag var liten tulting. Ett textiltryck på fin bomull. När påsk infaller i mitten av april passar den fin-fint i köksfönstret. Tror jag. Jag tycker det framgår med all tydlighet vilken årstid jag önskar det vore.  Den här veckan har vintern tagit ett rejält järngrepp om stockholmarna och än märks ingen synbar förändring i antalet ljustimmar. Det är mörkt som i graven nästan jämt . . . Då piggar den här upp tillvaron, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar