fredag 17 mars 2017

stilkrock i gult - linnetyg med utropstecken!



Röta, bråka, skäkta, häckla. Lin, linne, linnetyg! Med textiltryck så klart! Nu börjar också gult få ett berättigande här på bloggen! Det här tyget på metervara kom jag över för många år sedan på en ö-loppis. Rent mönstermässigt är det inte "my cup of tea", men färgerna tilltalade mig så mycket att det köpslogs vid bordet. De blåturkosa nyanserna påminner om ett blommande linfält. Lin är ett skönt material i klädesplagg, brukstextil och som möbeltyg. Linfiberns förmåga att suga upp fukt/vätska är en 10-poängare. Det vet alla som har använt en hederlig äldre kökshandduk! Idag oftast en linnemix av 50/50 lin och bomull. Skrynklar lätt och ger ett tungt fall i klädesplagg. Jag har flera gånger försökt få min man att köpa en linnekostym till sommaren, men icke. "Det ser ju ut som om jag somnat i soffan med kläderna på efter en fest". Han gillar tillrättalagda veck och den välstrukna looken! Slitstyrkan i linnetyg är däremot sämre än bomull och jag skulle tänka mig för mer än en gång innan valet föll på linnetyg som klädsel på en mycket använd möbel. Stolar med ett modernt formspråk med sitsar klädda i det här tyget, eller en hel fåtölj skulle bli en ball inredningsdetalj och lysa upp vilket hem som helst! Färg + stilkrockar kan ta inredningen till oanade höjder! Oj, ögonbrynen fastnar i översta läget av hänförelse och förvåning . . . Vilket utropstecken! Trevlig helg, som också utlovas bli solig, önskas alla. Jag ska . . . UT!

Ett blommande linfält i pudrigt blått är en otroligt vacker och magisk syn - se här

Från åker till tyg - läs om det här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar