måndag 24 april 2017

vinetta förkläde, KF logga, fröknäcke & beroende



Förkläde från Vinetta, 1970-tal.

Don efter person! Med rätt utrustning blir det mesta roligt! Här ett sprillans nytt förkläde i bomull med pappersetiketten fortfarande kvar från Vinetta. 1970-tal så det bara sjunger om det! Det kom för mina ögon under den senaste loppisrundan och jag slog till direkt - trots sina blå färginslag. Kombon med turkost och blått gick inte att motstå. Volangen? Njaeä, inte direkt min grej, men funktionen är det inget fel på. Jag har blivit beroende av grannens hembakade fröknäcke! Minst en laddning i veckan måste jag baka och då passar förklädet bra. "Sisådärja, nu är jag i mitt rätta element" brukar jag skämtsamt säga när jag iförd mitt blåprickiga granna förkläde står redo att ta mig an veckans brödbak! Oftast en rogivande och meditativ syssla som tar fokus från annat som upptar mitt sinne. En känsla som påminner om den sinnesstämning som ibland infinner sig under själva skapandeprocessen av textila ting. Fin färgsättning och mönster, eller hur? Prova baket! Schmaschki-gottis!

Här är receptet på ett väldigt enkelt och försvinnande gott KNÄCKEBRÖD med delikatess-butik-status!

1 dl dinkelmjöl fullkorn
1 dl siktat dinkelmjöl
1 dl solrosfrön
½ dl hela linfrön
½ dl sesamfrön
1 tsk salt
½ dl rapsolja eller annan olja
2½ dl kokande vatten


Sätt ugnen på 150 grader. Blanda alla torra ingredienser i en skål och tillsätt olja och det kokande vattnet. Rör om degen ordentligt och låt det svälla i 15 minuter. Degen ska vara lite klistrig i konsistensen. Stjälp upp degen på ett bakplåtspapper och lägg därefter ytterligare ett bakplåtspapper ovanpå degen. Använd handen och bred ut degen till en slät tunn yta. Grädda först i ca 5 minuter tills ytan ser torr ut. Ta ut plåten ur ugnen och skåra lätt med en kniv i den storlek du önskar rutorna ska vara. Sätt in plåten i ytterligare 40-45 minuter eller tills knäckebrödet fått fin gyllenbrun färg och känns torrt.

Lite om Vinetta 1969--1987: 1969 grundades textiltillverkaren Vinetta AB i Östersund (idag Woolpower och Triconor) som en produktionsenhet och underleverantör till Kooperativa Förbundet. Företaget hade som mest mer än 530 anställda och tillverkade i huvudsak nylonstrumpbyxor. 1972 lanserade KF en basgarderob för kvinnor under varumärket Vinetta. Basgarderobens nio plagg i sju färger blev en succé. Vinetta såldes 1987 till nederländska Altamon BV. Ett annat klädvarumärke inom KF var Vinson. Domus eller Kooperativa Förbundets logga (evighetssymbolen el möbiusbandet, ∞, fanns på etiketten i Vinetta-produkterna. KF´s logga användes under 1967-1995 och formgivare var Paul Persson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar