fredag 28 juli 2017

Startas på fötterna - canvas-sneakers to die for & Sesam öppna dig!



En omöjlig ekvation . . . stanna inte . . . gå bara förbi . . . ignorera . . . släpp tanken . . . det är ju redan knökfullt. På min dagliga promenad till sopbehållarna, en bit från köpstråket, gick jag förbi det rätt så anspråkslöst och oansenligt skyltade butiksfönstret. Däääär stod de OEMOTSTÅNDLIGA bland tofflor och annat i skoväg, ämnat att sätta på fötterna. Ett uteblivet sommar-Sverige gjorde att jag slutligen boardade planet och satte mig i flygstolen. Jag flög low fare och hade packat slim fit för att slippa invänta bagage och spara både muskelkraft och tid. En Sarek-packning i flygformat! Hur få plats med skorna, var nu det stora dilemmat. Att komma hem till AIK-land utan dem fanns inte på kartan. Jag hade packat lätt, 6.1 kg stannade vågen på vid utresan. Problemet var utrymmet i kabinväskan. Den var proppfull med egna kudden och morgonrocken som baaara måste med, och givetvis åter också för den delen. Modulera om och försöka trolla alltså! "Sesam öppna dig" uttalade jag tyst och plötsligt fanns rum för ännu mer och jag landade med 8.1 lavendeldoftande kilo på svensk mark. En handbroderad väska, lyxig värre för surfplattan, lavendel, baddräkt och en tandtrådshållare (!!!!) gick med lite rövartakter att stuva ner. Att rulla persedlarna och fylla alla "ihåligheter" är ett hett och kabinsmart tips. "Frida" canvas-sneakers från Startas trampar nu svenska trottoarer och gator och jag är överlycklig! Var har jag då varit, tror ni? På måndag får ni svaret. Jag känner mig som en vandrande blomsterrabatt eller som Ali Baba! Let´s go for a walk in the park!

Inspirationen till det blommiga mönstret på tygskorna från Startas kommer från den mexikanska konstnären Frida Kahlo (1907-54). Mer om henne finns att läsa och se här! Ovandelen är av tyg, sulan framställd av naturgummi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar