lördag 12 april 2014

påsk hemma hos mig!

Trä- och marmorägg i loppisfyndade äggkoppar från Nittsjö

En sommar som liten, fick jag sköta omvårdnaden av en liten hare. En harskutt. Mata med nappflaska, senare maskrosblad och morötter, bygga bur och försöka få honom att hare bra bland oss människor. Jag har berättat om denna kärlek vid ett tidigare tillfälle, och min kärlek består fortfarande. När sommaren led mot sitt slut släpptes Chicko fri i skogen. Hemma på min gata i stan, finns stora bestånd av harar. Ser dem dagligdags. "Hej Chicko" säger jag till varje hoppdjur jag ser . . . kanske är det han, just han . . . Så här ser en av påskdekorationerna ut i år och fler finns nedan! 

Kudde 40 X 40 från H&M Home

Påklätt björkris & flerfärgade ljus

Påskris iklädd DIY-tygpåse som kan användas till annan förvaring när så behövs. Olikfärgade ljus som snygg kombo. Lila är enligt många påskens färg, men jag gillar att ösa på med alla. Grönt, gult, orange, rosa, turkos, lila - hela spektrumet ska det vara! Nog med färgfattigdom - multi är bra och gör mig glad!

DIY - påskkärring

Slutligen den efterlängtade påskkärringen! DIY med flörtkula, toarulle, piprensare och lite garn & tygbitar. Med hopagöra blir påsken ännu gladare. Eftertanke, lidande och botgöring är inget för mig. Livgivande och fruktsamhet, plussar jag för! Traditioner är att återse saker som förknippas med speciella händelser, och henne spar jag varsamt år från år. Nu ska jag kvasta vidare och önskar Er alla en GLAD PÅSK! Kärring eller häxa . . . där går meningarna isär! 

Lite om påskharen: En påsksymbol som oftast förknippas med påskägg. Påskharen är motsvarigheten till jultomten som kommer med ägg till barnen under påsken. Påskharen dyker upp för första gången i Tyskland i slutet av 1600-talet. Långt innan kristendomen var harar och kaniner symboler för fruktsamhet och spirande liv under de hedniska vårfesterna. Tyska utvandrare tog med sig påskharen till USA, med stora framgångar under mitten av 1800-talet. Efter hand började påskharen, liksom jultomten, att komma med sötsaker och ägg till barnen. Eftersom harar och kaniner kunde förstöra skörden betraktades de som skadedjur i Skandinavien och därför tog det många år innan påskharen tog sig över gränsen till Sverige. I början av 1900-talet skuttade han över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar