måndag 22 juni 2015

ljusstake Sunflower - Göran Wärff Kosta Boda

Ljusstake Sunflower formgiven av Göran Wärff  Kosta Boda, 70-tal.

Idag är Göran min sol på himlen! Känns de här igen? Jomenvisst! Fanns kanske i var mans hem, dock inte i mitt när jag växte upp. Herreminje, glas som ögonfröjd fanns inte på kartan med så många ungar och husdjur som härjade omkring here there and everywhere. Jag fortsätter glatt, enträget och idogt att utforska 70-talet och de här ljusstakarna för värmeljus - Sunflower är sanslöst snygga. Formgivna av Göran Wärff för Kosta Boda glasbruk under nämnda tid. Precis som Göran själv sagt; "Jag vill skapa en boning åt ljuset, värmen och det sinnliga." Sent omsider sprider de nu ljus i min boning. De finns i olika höjder och modeller, och de två som jag fyndade på loppis är 8 och 11 centimeter höga. Nu fortsätter letandet efter fler under sommaren. Kul grej att ha som sökobjekt. Minsta acceptabla antal är 3 stycken, annars "haltar" det, säger den petnoga! Och nu återstår bara "lite om Göran" som gjort så mycket . . . 

Lite om Göran Wärff (1933): Glasformgivare, rikskändis både i Sverige och utomlands. Göran var först anställd vid Pukebergs glasbruk (1958) och arbetade på Kosta Boda 1964-2013. Han är representerad på design- och glasmuséer i USA, Japan, Australien och Europa. Bosatt på Gotland. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar