måndag 21 mars 2016

lätt vårkänning, spritt i benen, påsk & björkrisREDE att göra själv - DIY

BjörkrisREDE - DIY

Ett björkrisREDE att tillverka själv inför påsk! Jag tycks tydligen ha fått ståltråd på hjärnan. Mina händer virar runt allt som kommer i dess väg. Lättarbetat material som blir mycket av lite och som passar en tunn plånbok. Nu vill jag dela med mig av ett DIY-projekt när kroppen fått lätt vårkänning, skatorna är på G och påsken närmar sig med stormsteg. Fyra dagar för att vara exakt. Tidigt, och det är tveksamt om påskledigheten kan tillbringas i skärgården. Fukt inomhus är det största hindret. Lagom till hemfärd brukar inomhusklimatet vara perfekt och då är det så dags! Den här vårdekorationen är busenkel att göra. Med husdjur av något slag i familjen eller allergier kan dekorationen med fördel stå utomhus. Blomningstiden förlängs och alla slipper rinnande ögon & näsa, kaos inomhus efter att ha sagt NEJ en miljard gånger! Säger jag som varit kattägare i en herrans massa år, men tyvärr inte längre. Sorg och saknad. 

Det här behöver Du:

* björkris

* ståltråd / sekatör

* fjädrar, tussar/bollar av silkespapper eller tygremsor, garnbollar eller vad fantasin erbjuder.

* vattentätt kärl. Jag har använt en stor plåtburk, men en hink går lika bra. Då kan det vara snyggt med en ytterkruka. Sten kan användas som stabilisator i botten av vattenkärlet.

* ägg (färska ägg bör tas ur - äggpump finns bla på Panduro). Sten- eller trä-ägg är jättefint. Små bollar av smala tygremsor är min favorit. Passa på att kolla in påskpynten på loppisar! Inga alls är också fint. Smaken avgör! Alla alternativen går att återanvända år från år. Fiffigt!

Så här gör Du:

Bind hårt ihop ruskor av björkris nertill med ståltråd. Höjden på vårdekorationen avgörs av höjden på ruskorna. Fortsätt vira löst runt björkriset, från botten till toppen och forma en spole. Topp och botten kan dekoreras för att sticka ut lite extra. Äggen pillas in genom riset till centrum av spolen likt ett litet fågelbo. Sätt björkriset i vatten! Tadaa!

Alla kan! Kräver inga förkunskaper eller andra kreativa färdigheter. Hylla livet och ha den spirande vårdekorationen på bordet, golvet, balkongen eller vid entrédörren! En energikick som heter duga när snö ger vika för barmark! Nu ska jag trimma kvasten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar