fredag 20 januari 2017

brosch med korsstygnsbroderi - Monthly Makers tema KONTRAST jan 2017 - DIY

Korsstygnsbroderi på en badge, brooch, brosch - mitt bidrag 
på temat KONTRAST, Monthly Makers januari 2017.

. . . eeh . . typ . . . jag brukar gå på den idé som först dyker upp i huvudet och det brukar gå hem! Sedan en tid tillbaka är jag drabbad av broderimani och då låg det naturligtvis närmast till hands att fortsätta med den tekniken på Monthly Makers tema KONTRAST för januari 2017. Här är mitt bidrag - en badge, brooch eller på ren svenska om man så vill - en textil brosch med korsstygnsbroderi. Jag har jobbat med svart och vitt, blankt och matt och även med kontrasterna i svenska språket, talspråk versus skriftspråk. Timmarna går i rasande fart och det är kul, avkopplande och inspirerande, inte minst själva uppgiften! Och intressant! 

Broderiet är utfört på finaste Aida-väv med korsstygn. Korssömmen från Gästrikland är omarbetad av mig till ett modernare typsnitt. Mer info om märkböcker finns här för den intresserade! Jag tackar Gästriklands Folkhögskola, Greta Hedlund och Monthly Makers för djupdykningen i moder Sveas märkböcker som kontrast till alla ettor och nollor i tillvaron! 

Broschen finns också i nätbutiken och som dekoration på min väska! Skön helg önskas alla!

4 kommentarer:

  1. Åh vad fint att du fick anledning att rota i gamla märkböcker! Och vilken härlig tolkning du gör av dem och temat. Jag gillar att du har broderimani och att du låter gammalt möta nytt (förutom den uppenbara svart/vita kontrasten). Skoj att vi gjorde bidrag i samma teknik också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoho, hoho, Karin anropar Alicia från broderivärlden! Tack snälla Du för fin feedback! Mer broderi åt folket!

      Radera
  2. Hahaha, vilken fin, kommunikativ brosch det blev!!! Skitkul tolkning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lopplisa för Dina uppmuntrande ;-) ord!

      Radera