fredag 13 januari 2017

remake av rullbord från Selefa & stegpall från AWAB - DIY





Helt oväntat kom ett bord på hjul rullandes hem till mig! Det hade stått i Marias keramikverkstad i en massa år. Perfekt att ha i "trean" något våningsplan upp! Bordet är märkt SELEFA - Sveriges Läkarförbunds Försäljnings AB, och ämnat för sjukvården på 50-talet. Skivorna i bordet var slitna, så vad göra? Valen var många, men knappt några alls i ett svart material. 10 mm svart MDF, laminerad spånskiva eller pensel och färg. Nej tack, för stor arbetsinsats, tyckte jag. Hade förhoppningar om att svart masonite fanns i handeln, men icke då. Visst hade det varit snyggt med en 18 mm limträskiva i furu, ek eller bok, men jag hade bespetsat mig på en svart yta. Nu fick jag tänka utanför boxen . . . och landade slutligen på mattavdelningen i byggvaruhuset. En plastmatta med rundlar i mönsterrelief på metervara blev lösningen! Ritade av de befintliga skivorna, klippte ut, lade mattan ovanpå de gamla bordsskivorna och så var det klart! Rullbordet fick ett helt annat uttryck och jag är helnöjd! Ytan är tålig och kan lätt bytas ut efter tycke och smak. Summa summarum blev kostnaden 63:- för 40 cm, och då kvarstår hälften till "omklädsel" av en stegpall från AWAB. Här ses en AWAB-stegpall som tidigare genomgått en remake, dock med gummimatta med samma mönster. Jag blev glatt överraskad att mönstret fanns som plastmatta, eftersom det är mycket, mycket lättare att formklippa. Titta in på mattavdelningen! Där finns en uppsjö av mattor lämpade för diverse projekt, bla durkplåt i plast! Nu är desinfektionsmedel, gasbindor, plåster, peanger och annan sjukvårdsutrustning ett minne blott och ingen kan knappt ana att det tillhört möblemanget på en läkarmottagning! Tack Maria, för bordet 💗💗💗!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar