onsdag 1 februari 2017

pom ... pom ... pom - blommigt textiltryck på gardinlängd av Märta-Lena Bjerhagen - 70-tal ?



Varför riva en gardinlängd mitt itu? Kanske två delar inbringar mer kosing än som hel . . . men jag blir både ledsen och förtvivlad. Mönstret, färgen och 70-talsfeelingen gick trots det inte att motstå. Ett textiltryck på bomull utan märkning. Kanske fanns märkningen i stadkanten på den andra delen, vad vet jag? Textiltrycket påminner mycket om Märta-Lena Bjerhagen och då tänker jag närmast på "Pompeja". Mönsteruppbyggnaden (bukett), färgsättning och vissa detaljer är slående lika. Den som vet får gärna upplysa mig i vintermörkret! Pompeja ritade Märta-Lena under 60-70-talet för Linje Hemma, Borås Cotton. Tungviktaren Ingemar Johansson hade kanske nöjt sig med en åttondel men jag är själaglad över att ha fått hälften!

Lite om Märta-Lena Bjerhagen (1934-2004): Född i Sydafrika. Studier på Konstfack, textillinjen (1960). Märta-Lena formgav bla mönster för Mölnlycke, Gamlestaden of Sweden, Borås Wäfveri och Almedahls. Det omtyckta mönstret "Pompeja" formgav hon för Borås Cotton på 60-70-talet när hon arbetade med inredningsserien Linje Hemma. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar