onsdag 9 augusti 2017

häng på en uppföljare! krok av enved - såga, snida & karva! DIY

Träkrok - dubbel - snidad av ved från enbuske - designbyBrismo.

Textiltryck, design Kristine Mandsberg, IKEA of Sweden, 2009.

Jojomensan, idag blir det trä och träsnideri för hela slanten här på bloggen! Givetvis också ett textiltryck på temat formgivet av Kristine Mandsberg för IKEA of Sweden, 2009. Men nu till själva träämnet för här kommer en uppföljare! Enbusken och jag har krokat arm här i livet och blivit riktiga bundisar. Jag kunde inte hålla händerna i styr, utan började såga och karva i ytterligare ett trästycke. Den här gången med dubbelfunktion! Och det märks att jag tillverkat en krok alldeles nyligen. Övning ger verkligen färdighet. Händerna är mycket mer flinka och hela arbetsprocessen går snabbare. Kroken är som sagt en dubbelkrok, större och något smäckrare i sin form. Den här gången har jag målat in den i samma färg som ytterdörrens insida där den idag sitter fastskruvad. Ett perfekt ställe för tillfällig upphängning av saker man behöver. Kikare när havsörnen flyger förbi, ficklampa eller klädesplagg. Helst av allt skulle jag vilja ha ett helt gäng av den här kroktypen i en modern hallinredning, liknande en knoppbräda, sida vid sida på linje. Alla olika på sitt eget naturliga sätt. Så kommer det förmodligen också att bli framöver när jag tillverkat fler. När gammalt hantverk möter modern inredning. Coolt! De här krokarna kommer att "hänga" med mig resten av livet . . . varmt hållna om hjärtat! Vilken tur att jag har så mycket enbuskar i markerna . . . precis som cypresser i Kroatien! Jag är liksom . . . really hooked!

Hur Du gör en krok, vilka handverktyg du behöver och hela tillverkningsprocessen finns beskrivet i ord och bild här! Prova Du också!

Lite om enbusken: Enens ved är seg, tät, hållbar, vacker och väldoftande. Den har använts både till finare slöjd och till gärdsgårdsstörar. Barken användes förr till tåg och mattor och enriset till rökning av kött och fisk. 'Enbären', Baccæ Juniperi, användes tidigare inom farmakologin men används numera huvudsakligen till kryddning av enbärsdricka, gin och vilträtter. Mer om enen finns att läsa här! Läs mer än gärna den lyriska beskrivningen av Harry Martinsson! Glöm inte att enbusken är fridlyst i hela landet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar