fredag 8 december 2017

stjärnskådning i midvinternatten med Märta Maria Dahlin


Formgivare: Märta Maria Dahlin, Dalsjöfors, 1953.

Duken, 85*85, är tryckt på lite grövre linnetyg och har en naturlig tyngd som är så karaktäristisk för  linne. Den trycktes också på röd botten vid Dalsjöfors 1953. Vacker, sval, stillsam, sober, andäktig, jo, jag tycker att det finns ett allvar i mönstret. Inget tjo och tjim och klirr i glasen runt bordet, utan mer en ganska stillsam tillställning. Djupblå som självaste midvinternatten och oändlighetens evighet. När jag skriver det här tänker jag osökt på de som lämnat mig under årens lopp och som inte är här och kan dela julen med mig längre. Vänner, älskade och av mig för alltid saknade. 

Lite om Märta Maria Dahlin (1912-1985): Svensk textilformgivare och konstnär från Tranemo. Studier vid Tekniska skolan (numera Konstfack) i Stockholm. Under en period arbetade hon på mönsteravdelningen som formgivare på Silfa textiltryckeri i Alingsås. På 40-talet anställdes hon på Almedahls-Dalsjöfors och blev kvar i företaget i 20 år. Många av företagets tidiga julmönster har Märta Maria formgivit. Förutom att formge textil målade hon blomsterstilleben och landskap. Gift med Gillis Dahlin 1941-49.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar