torsdag 15 mars 2018

"Tuffs" på Er - Monica Sampe, Almedahls, 60-tal - textiltryck till påsk

 
"Tuffs" linnehandduk formgiven av Monica Sampe (gift Backström), Almedahls, 1960-tal.


"Tuffs" på gul botten. Ur tidningen Scandinavian Retro nr 1/17. 

Ett rafflande medley med påsktextil inleder jag såklart med en storfräsare! Textiltrycket "Tuffs" på en handduk i fint hellinne, är formgivet av Monica Sampe (Backström) för Almedahls under 60-talet. Alldeles nyss hade vi ett vintermonster i bakhasorna med en kyla och snömängder av sällan skådat slag i mitt älskade Stockholm, och i skrivande stund är det svårt att förstå att det snart är påsktider. Men då är den desto mer efterlängtad, eller hur? Ett steg närmare varmare tider i alla fall och definitivt inte mig emot. Nu åter till Monica som främst varit verksam som formgivare inom glasindustrin. Det råder kanske namnsförvirring ... Sampe som flicknamn och Backström med ring på fingret. Hennes textilmönster som hon ritade för Almedahls var ett sätt att finansiera sina studier på Konstfack. Och vilken tur för oss alla textilnördar att hon var så ekonomiskt lagd! Tuffs på er!

På tal om namnval vid giftermål . . . hade jag under ett par veckor dubbelnamn. Mest förvirrande var det för mig själv. Efter att ha suttit i ett väntrum där de vid ett otal tillfällen ropat upp mitt namn utan att jag ens reagerade, gick jag raka vägen hem, ringde min älskade make, sade "det här går inte". Därpå ett samtal till berörd myndighet, och så var allt tillbaka till det högst normala igen . . . från en non existing person till Karin! Och det har jag aldrig ångrat!

"Bocken" - står  i Monica Backströms stall (OBS! Efternamnet) i högermarginalen. Ta en titt på honom om ni vågar!

Lite om Monica Astrid Backström (1939--2020): Formgivare, främst inom glasindustrin, textilformgivare samt verksam som måleri- och smyckeskonstnär. Dotter till Astrid Sampe och Sten Hultberg. Studier vid Konstfack med inriktning på industridesign i mitten av 1960-talet. Hennes textilmönster för Almedahls, Tomten, Bocken, och Glad Vinter med flera, var ett sätt att finansiera sina studier vid Konstfack. Gångehanddukarna med hennes motiv fick stort genomslag, var oerhört omtyckta och sålde väldigt bra. 1965 började hon arbeta som glasformgivare vid Boda glasbruk efter att ha vunnit en tävling inför brukets 100-årsjubileum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar