fredag 27 januari 2017

70-talshäng i köket - Louise Fougstedt Carling i fönstret! RETRO / VINTAGE


Gardinkappa för köket formgiven av Louise Carling, Almedahls.
dito textil - kvällstid
Sovrum - textiltryck "Vallmo" formgivet av Birgitta Hahn, Borås Wäferi, 1968.
Blomkrukor på fot från Laholms Keramik.
Fiskfat formgivet av Stig Lindberg, Gustavsberg, 50-60-tal.

Vilket 70-talshäng! Lyllo mig som fyndade gardinkappan i bomull från glada 70-talet på senaste loppisrundan. Formgiven av Louise Carling för Almedahls. Till köksfönstret såklart. Jag hittar sällan fin, stormönstrad textil i bruna nyanser från den tiden, inte ens nytillverkad. Kan det vara så att vi inte är redo för 70-talets rustika, något klumpiga möbler och murriga färger än? Vi svenskar är svårflörtade vad gäller brunt, orange och gult. Men i en ny tid och och i kombo med Anders Pehrsons "Bumling" (1968), brunglacerade keramikkrukor på fot från Laholms Keramik, tygtrycket "Vallmo" formgivet av Birgitta Hahn, Borås Wäferi (1968) och ett fiskfat formgivet av Stig Lindberg från Gustavsberg (50-60-tal) är det oslagbart! Jag slukar inte 70-talets formgivning och formspråk med hull och hår, men plockar mer än gärna russinen ur kakan. Att mönsterpassa gardinkappan till mitt eget köksfönster slapp jag givetvis inte undan, men det var mödan värt . . . för det blev alldeles . . . alldeles smashing!

För närmare titt på dylika ting - kolla länkarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar